søndag 22. februar 2009

Boller med krem og lemoncurd.












Boller :

1 kg speltmel
1 1/2 dl sukker
1 pk tørrgjær (søt deig)
100 gr margarin u/salt
5 dl soyamelk

Smelt smør i en gryte, og tilsett melken. Varm væsken slik at den er
litt mer enn lunken når du tilsetter dette til resten av ingrediensene.
Elt deigen godt, og hev til dobbel størrelse.
Jeg har aldri greid å trille perfekte boller, og det er jo liksom noe alle
skal få til. Jeg tenkte jeg skulle snu mine erfaringer til noe positivt..
Jeg delte deigen i 16 deler, og formet forsiktig noe som minner om
16 runde boller. De hadde alle sprekker og ingen var kantfrie.
Hev disse uperfekte bollene, trenger ikke stå lenge, de blir fort store.
Stek på 220 grader i ca 10 minutter, og ut kommer store, luftige og
perfekte boller uten sprekker !
Pensle dem med litt vann etter at de er stekt, så får bollene en deilig
gyllen overflate.

Lemoncurd :

2 økologiske sitroner
150 gr smør u/salt
220 gr sukker
4 eggeplommer

Fordi skallet skal brukes er det best å bruke økologiske
sitroner og ikke dem som er sprøytet.
Rasp skallet av sitronene, press ut sitronsaften og legg det
i vannbad sammen med smør og sukker.
Når alt er smeltet vispes en eggeplomme om gangen inn i
blandingen. Nå skal det stå i vannbadet til det begynner å
tykne, mens du rører av og til. Etterpå setter du blandingen
bort fra varmen, og lar den avkjøles.

Lemoncurd er den perfekte topping på en søt fastelavensbolle.
Den holder seg fint i kjøleskapet en uke eller to, og smaker
fantastisk til bl.a nybakte scones. Legg den i en lufttett krukke.

Ingen kommentarer: