søndag 5. oktober 2008

Jordskokksuppe.






















ca 220 gr jordskokker, skrelt og skjært i biter

1/2 løk, hakket
2 fedd hvitløk, hakket
olje
vann
ca 3 ss yoghurt naturell
ca 2-3 ss melk
1 ss smør
salt & pepper

Surr løk og hvitløk i en gryte, og tilsett jordskokkene. La det
surre ett minutt. Ha vann i gryten til det dekker jordskokkene,
og la det koke til de er møre. Mos med en stavmikser, og tilsett
yoghurt og melk. Kok opp og smak til med salt og pepper. En liten
spiseskje smør gjør seg godt i suppen. Hell litt god olivenolje over
før servering.
Jordskokk måtte en gang for lenge siden se seg forbigått av poteten,
men har funnet sin vei tilbake. Den har en rund og god smak,
litt nøtteaktig. Ser flere steder at det er en gunstig matvare for
dem med diabetes, og har ellers bra effekt på tarmen.
Jordskokkene inneholder
store mengder kalium, kalsium, magnesium
og jern.
Jeg har smakt jordskokksuppe flere ganger, men dette er mitt
første
forsøk på å lage en selv. Gøy å prøve seg frem til nye supper !
Denne oppskriften gir to porsjoner suppe, som passer til forrett eller
som en enkel lunsj.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hei, hvordan gikk det med jordskokksuppen din? Jeg har alltid hatt lyst til å lage det, men aldri kommet meg dithen. Nå fikk jeg litt inspirasjon! Ble suppen bra med denne oppskriften?

Terese sa...

Janne: De fleste jordskokksuppene er laget med mer fløte og melk enn det jeg har her. Jeg har basert suppen på vann og yoghurt naturell, for et sunnere alternativ og syrligere smak. Hvis du er glad i konsistensen og smaken fløten gir, så anbefaler jeg å bruke mer fløte enn vann i denne oppskriften.